Zoekmachine Optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie = gevonden worden

Zoekmachine optimalisatie, ook bekend onder de Engelse benaming SEO (Search Engine Optimalisation), zijn de technieken die gebruikt worden voor het optimaliseren van een webpagina om beter gevonden te worden door zoekmachines.

Je hebt zelf waarschijnlijk ook ondervonden dat je vaak pas op de website van een bedrijf terecht komt nadat je via een zoekmachine op zoek bent gegaan naar producten of diensten waarmee dat bedrijf geassocieerd is. Slechts zelden (de grote jongens zoals bol.com daargelaten) surf je direct naar de website van de verkopende partij. Zoals je je kunt voorstellen is ‘gevonden worden’ op het internet daarom zeer belangrijk voor een bedrijf. Mogelijk ook voor jouw bedrijf, gezien onderzoek uitwijst in dit artikel dat 81% van alle consumenten eerst online onderzoek doet naar (lokale aanbieders van) producten en diensten. Vinden ze jouw bedrijf ook wanneer ze zoeken?

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie

Elke website wordt door een zoekmachine beoordeeld in hoeverre de inhoud van een website goed genoeg gevonden wordt om aan de zoekende partij, de klant van de zoekmachine, getoond te worden. Elke keer als een zoekmachine op de website iets ziet dat aan de criteria voldoet, dan krijgt de website een pluspunt. Deze criteria zijn gebaseerd op de inhoud van de pagina, de kwaliteit, de consistentie van de informatie en in hoeverre andere mensen hebben aangegeven dat de informatie op deze pagina goed en nuttig is. Hoe meer pluspunten een website krijgt, hoe beter deze getoond wordt in de zoekresultaten.

Zoekmachine optimalisatie is dus simpel gezegd: de kunst van het behalen van de meeste pluspunten om op die manier beter gevonden te worden door interessante partijen die op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt.

Wanneer je alles consequent en netjes doorvoert, stijgt je score bijna exponentieel. Vandaar dat het extra resultaat oplevert als je alle zaken op het gebied van zoekmachine optimalisatie goed op elkaar afstemt.

Wat de grote zoekmachines belangrijk vinden en welke eisen ze aan een website stellen voor het toekennen van een gunstige weergave is vaak geheim en verandert ook nog regelmatig naarmate de tijd vordert. Het is dus belangrijk om hierin mee te bewegen. Bij Visible2Day zijn we goed op de hoogte van de laatste technieken en indicatoren die jouw pagina kunnen doen domineren in de zoekmachines.

Waarom is zoekmachine optimalisatie belangrijk?

Voor ondernemers is zoekmachine optimalisatie steeds belangrijker omdat meer en meer klanten op zoek gaan naar producten en diensten via het internet. Inmiddels geeft al 80% ( bron intro) van de potentiële klanten aan een product of dienst eerst online op te zoeken voordat ze een winkel bezoeken of overgaan tot aanschaf. Wanneer je als bedrijf door dit overgrote deel van potentiële klanten niet gevonden wordt, loop je dus in feite een hoop omzet mis.

Omdat steeds meer bedrijven zichzelf bewust worden van het belang dat gemoeid is met online zichtbaarheid (een plaats op de eerste pagina van Google) is het daarmee ook steeds belangrijker om er gepaste aandacht aan te besteden, zodat je ook op dit front de concurrentie voor kunt blijven.

Wat houdt zoekmachine optimalisatie bij Visible2Day in?

Naast het bouwen van een mooie website zorgt Visible2Day er ook voor dat jouw website op de achtergrond geoptimaliseerd is, zodat je zo goed mogelijk kunt worden gevonden door jouw klanten. Deze zogenaamde ‘on page SEO’ bevat veel technische aspecten die te maken hebben met de constructie en achtergrondprogrammatuur van een website. Zo zorgen wij er bijvoorbeeld voor dat, als jouw website door Google beoordeeld wordt, de juiste gegevens met precisie zijn aangeduid. Ook zetten we belangrijke gegevens over de inhoud van de pagina’s in de technische opbouw van de website, waardoor deze informatie door Google op de juiste manier kan worden geïnterpreteerd en er de juiste waarde aan kan worden toegekend.

Wanneer jouw website staat als een huis kunnen we je ook de begeleiding bieden die noodzakelijk is om jezelf nog sterker op de digitale kaart te zetten. Wij zijn bedreven in het achterhalen van het zoekgedrag van potentiële klanten, waardoor het gemakkelijk wordt om de teksten van een website specifiek te laten scoren in de zoekmachines op zoekwoorden die klanten aantrekken. Met professionele software kan Visible2Day zien welke zoekwoorden in jouw regio wel of juist niet door jouw klanten worden gebruikt.

Omdat er verschillende vormen zijn van optimalisatie zijn die allemaal een bepaald effect teweeg brengen (en waar natuurlijk ook een corresponderend prijskaartje aan hangt), kijken we wat het beste bij jouw bedrijf en de situatie past. Aan de hand van de concurrentie in jouw branche en de doelstellingen die je als bedrijf hebt, bekijken we welke vorm(en) van optimalisatie we kunnen toepassen, zodat we het maximale resultaat behalen zonder het doel voorbij streven of jouw budget overschrijden.